Santiago de Compostela 2

5 mei 2017 - 's-gravendeel, Nederland

Nadat we gisteren aan waren gekomen, zijn we op zoek gegaan naar een Alberge / Hostel. Wanneer we de poort naast de kathedraal onderdoorlopen, worden we aangesproken door een vrouw. Zij vraagt ons of we op zoek zijn naar een kamer. Wij antwoorden dat we inderdaad een kamer zoeken voor 1 nacht. We vragen wel hoe duur het is. Ze antwoordt dat het €15,- per nacht per persoon kost. We besluiten met de vrouw mee te lopen. Het was drie minuten lopen. Hoe verder we kleine steegjes inlopen, hoe meer we onze twijfels krijgen. We stoppen in een steegje bij nummer 19. Het pand ziet er oud uit. Wanneer de vrouw ons het appartement laat zien, zien we een ruime kamer met drie bedden. We krijgen grote schone handdoeken! Waauw wat een genot!! En hele schone lakens op de bedden, wat een weelde! We betalen €30 euro en we krijgen de sleutels van het appartement. Zo zie je maar, vertrouwen is een groot goed.

De rugzakken laten we achter en we gaan de stad weer in. Eerst maar eens ergens een lunch scoren. Onderweg komen we Elisabet, de Zweedse, tegen. Met zij  drieën zoeken we een tentje om te eten. We ploffen neer bij een pizzeria, waar we een broodje eten met een biertje erbij. Na de lunch toch maar weer even bij het plein kijken. Als we ons hebben nedergevlijt tegen een muur, zien we een jongen op zijn knieën gaan voor zijn vriendin. Hij doet haar een huwelijks aanzoek. Een groep Koreanen begint te klappen en te juichen. Wat een mooi gezicht.

In de avond gaan we nog naar de mis. Dit hoort erbij als je de Camino loopt. We verstaan er beiden niets van en eigenlijk heb ik er helemaal niets mee maar ja. Je moet het wel meegemaakt hebben. En wat denk je: Aan het eind van de mis wordt het wierook vat los gemaakt en door de kathedraal gezwaaid. We zitten precies aan d e goede kant. Dit is echt bijzonder! Wat een ervaring is dit. Voor Magda ook een cadeau, want toen ze vorig jaar in Santiago was, werd dit niet gedaan. We verlaten blij de katedraal. Terwijl we de kathedraal verlaten komen we Elisabet en Lynn tegen. Met zijn vieren gaan we dineren bij Hospederia, seminarie Mayor. We krijgen een heerlijk drie gangen menu met twee flessen wijn voor maar 10 euro per persoon. We praten bij en eindigen de dag met een toast op een nieuw begin. Wat een dag.

1. Fred:
    6 mei 2017
    Mooi geschreven Mandy. Ik geniet met jullie mee. Alleen al de ontmoetingen zijn de moeite waard.
  2. Mandy:
    6 mei 2017
    Dat is inderdaad zo mooi van de Camino. Je komt de mensen die je ontmoet niet voor niets tegen en dat maakt het zo bijzonder. Er zit altijd wel weer een boodschap achter.