Santiago de Compostela

4 mei 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanochtend al vroeg uit de veren. Om 6.45 uur lopen we in het donker.de Alberge uit. Langs een paar prachtige plekjes. Helaas geen foto omdat het nog te donker was. Na een uur komen we aan de rand van een bos een verrijdbaar koffie tentje tegen, waar we koffie met toast nemen. We gaan het rustig aan doen vandaag. De meute mag ons inhalen. De laatste dag is best dubbel. Fijn om weer naar huis te gaan morgen en de laatste dag wandelen. Ik hoor Magda zeggen: ' Het is goed zo.' 'Ja, het is goed zo.' Hoor ik mezelf terug zeggen. En meteen schiet ik vol. Het was het mooiste kerstcadeau wat ik ooit gekregen heb! Het wandelen is fijn en ik merk dat ik er erg blij van wordt. Ik realiseer me dat het niet gaat om het eindpunt maar om de Camino zelf. Het betekent tenslotte de weg.
Onderweg komen we de mooiste vogelverschrikker tegen. Gelukkig gaan we ook nog stukjes door het bos en zien we nog mooie smalle straatjes. We zijn beiden de eindspurt aan het uitstellen. Wanneer we de rand van Santiago naderen gaan we voor de laatste keer zitten om nog een koek te eten. Nog 2 km door de stad en dan komen we door smalle straatjes bij de kathedraal. Hand in hand lopen we het plein op. De tranen over mijn wangen. Ik had niet gedacht dat dit zo speciaal zou zijn.
Nadat we foto's hebben gemaakt, lopen we door naar het pelgrims huis waar we ons certificaat kunnen ophalen. Rest ons nog te genieten van alles in het oude centrum.

1. Ilse:
    4 mei 2017
    Wat geweldig dat jullie er zijn! Ik heb zo enorm genoten van je verhalen Mandy. Iedere dag zo aan het einde van de dag zat ik gewoon te wachten op jullie nieuwe belevenissen en bij dit laatste verhaal schieten ook bij mij de tranen in de ogen. Gefeliciteerd dames wat een prestatie!!!!!
  2. Jacqueline:
    4 mei 2017
    Hele mooie reis om zo samen te mogen doen! Respect voor jullie
  3. Bram en Ria:
    4 mei 2017
    Jullie doel gehaald. En onderweg veel gezien en beleefd. Een ervaring met veel voldoening.
    Gefeliciteerd hoor!
  4. Aart en Tineke:
    4 mei 2017
    Jullie kunnen trots zijn op jezelf een mooie prestatie dat hebben jullie samen gedaan iets om nooit meer te vergeten goede terug reis en tot ziens we zullen jullie verhalen nog wel horen groetjes Aart en Tineke
  5. Bram en Ria:
    4 mei 2017
    Jullie doel gehaald en genoten van zoveel! gefeliciteerd hoor!
  6. Nicolette van der Brugge:
    4 mei 2017
    Gefeliciteerd met jullie topprestatie! Bedankt voor het mee mogen genieten van jullie avonturen! Je krijgt er gewoon zin in om hrt ook te doen. Ik ga de dagelijkse verhalen missen. Kun je niet iedere dag blijven schrijven Mandy? :) Geniet van jullie laatste avond daar. Een goede terugreis en dan genieten van je geliefden en je eigen bed!
  7. Fred:
    4 mei 2017
    Gefeliciteerd met het behalen van het einddoel. Ik kan me voorstellen dat het jammer is dat het voorbij is. Maar er zijn vele wegen die naar Santiago leiden. Er wachten jullie dus nog een hoop kilometers....Maar eerst naar huis en genieten van het succes van deze etappe.
  8. Nancy:
    4 mei 2017
    Wat ben ik blij voor jullie! Heb iedere dag uitgekeken naar en een beetje 'meegelopen' dankzij jullie mooie verhalen en foto's. Goede reis terug dames
  9. Jeannette:
    Toppers ..kippenvel.. Goede reis terug ..xxxx
  10. Anja Heeres:
    4 mei 2017
    Ha mandy hoor vandaag van ilse en nicolette vandaag van dit prachtige avontuur. Geweldig neem mijn petje af gefeliciteerd beide en goede reis terug.
  11. Marianne:
    4 mei 2017
    Proficiat Mandy en Magda, jullie doel heb je bereikt. Geniet van je belevenissen en een goede en veilige thuis reis.
  12. Sandra:
    4 mei 2017
    Ik haakte pas later aan bij jullie tocht en reisverslag. Érg mooi en dapper van jullie. Lijkt me een zéér bijzondere belevenis!!!
  13. Sandra:
  14. Gerda:
    4 mei 2017
    Wat een prachtige prestatie hebben jullie geleverd door het einddoel van de Camino te bereiken. Van harte gefeliciteerd jullie beiden. Mandy, bedankt voor de mooie verhalen over de belevenissen die jullie meegemaakt hebben. Ik zal ze gaan missen. Nog een nacht in Spanje en dan naar huis. Goede reis!
  15. Gerda:
    4 mei 2017
    De mooie foto's maken jullie verhaal beleefbaar en compleet.
  16. Wilma:
    4 mei 2017
    Lieve Magda en Mandy, gefeliciteerd met het behalen van jullie doel. Dank jullie wel voor alle mooie verhalen en foto's, dat zal ik missen. Ik wens jullie een fijne avond en voor morgen een een goede vlucht . Lieve groet
  17. Michel en Nellie:
    4 mei 2017
    Je zou een boek kunnen schrijven..ik heb het niet 1 keer droog gehouden..ben wel blij dat jullie terugkomen morgen..al zullen we je reisverhalen missen..veel liefs van Michel en Nellie
  18. Haske:
    4 mei 2017
    Nou helemaal mooi zo'n eindverhaal!
    Prachtige tocht hebben jullie gelopen.
    Jammer voor mij want stiekem wachtte ik elke dag op de blog...even meeleven..
  19. Alexandra:
    4 mei 2017
    Goed gedaan ladies. Geniet ook weer hier van.
  20. Cees Govaart:
    4 mei 2017
    je hebt prachtig opgeschreven wat je gevoeld en beleefd hebt.
  21. Ma:
    4 mei 2017
    Geweldige prestatie. Kan we voorstellen dat de aankomst heel emotioneel was.
    Jullie zullen er nog vaak aan terug denken. Dikke kus voor jullie allebei.
  22. Tante Gerdi:
    4 mei 2017
    IK wens jullie een goede terug ries en een welkom in Nederland.
    Ook wil ikje bedanken voor de mooien verhalen ik heb genoten.
  23. Erna Schaap:
    6 mei 2017
    Zo geweldig zeg gefeliciteerd hoor wat een kanjers zijn jullie